BELASTINGPLAN 2027 – DE KAASSCHAAF
NIVO 2026 - 39
Het is weer Prinsjesdag geweest. Zoals u van mij gewend bent, geef ik u een overzicht van de belangrijkste te verwachten fiscale wijzigingen met ingang van 1 januari 2027. Dit jaar valt vooral op dat verschillende ondernemersfaciliteiten (verder) worden versoberd. De fiscale kaasschaaf is wederom toegepast. Veel leesplezier!
Box 1
Tarieven
De tarieven in de eerste twee schijven van de inkomstenbelasting gaan in 2027 omhoog. Voor belastingplichtigen die de AOW-leeftijd nog niet hebben bereikt, ziet het plaatje er als volgt uit:
Jaar 2026:
Tot € 38.883: 35,75%
€ 38.883 tot € 78.426: 37,56%
Boven € 78.426: 49,50%
Jaar 2027:
Tot € 39.247: 36,23%
€ 39.247 tot € 78.426: 38,16%
Boven € 78.426: 49,50%
Opvallend is dat de grens van de hoogste belastingschijf helemaal niet wordt verhoogd en op € 78.426 blijft staan. Dit terwijl de inflatie hoog is. Kortom, de Belastingdruk neemt hierdoor toe.
Daar staat tegenover dat de maximale arbeidskorting wordt verhoogd van € 5.685 naar € 5.929.
Zelfstandigenaftrek en startersaftrek
De zelfstandigenaftrek wordt nog immer afgebouwd. Zie hieronder hoe deze de afgelopen jaren is afgebouwd:
2022: € 6.310
2023: € 5.030
2024: € 3.750
2025: € 2.470
2026: € 1.200
2027: € 900
Maar nu gaat het kabinet ook nog eens de startersaftrek te lijf.
Deze bedraagt in 2026 nog € 2.123. Vanaf 2027 resteert daarvan welgeteld…… € 10.
Waarom € 10 en niet gewoon € 0? Dat heeft een bijzondere reden. Het kabinet wil de startersaftrek eigenlijk afschaffen, maar volledige afschaffing blijkt uitvoeringstechnisch pas per 2028 mogelijk. Daarom blijft er in 2027 nog een bijna symbolisch bedrag van € 10 staan.
Vanaf 2028 wordt de startersaftrek vervolgens helemaal afgeschaft. Ook de mogelijkheid voor starters om willekeurig af te schrijven verdwijnt vanaf 2028.
Stakingsaftrek
Ook de stakingsaftrek wordt fors versoberd. Een ondernemer die zijn onderneming staakt, kan momenteel onder voorwaarden gebruikmaken van een eenmalige stakingsaftrek van maximaal
€ 3.630. Het kabinet stelt voor deze aftrek vanaf 2027 met maar liefst 75% te verlagen naar € 908.
De stakingsaftrek wordt vervolgens per 1 januari 2030 helemaal afgeschaft.
Ook de meewerkaftrek wordt vanaf 2027 met 75% verlaagd en moet per 2030 volledig verdwijnen.
Onbelaste kilometervergoeding
Dan ook nog iets goed nieuws. De maximale belastingvrije kilometervergoeding wordt, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2026, verhoogd van € 0,23 naar € 0,25 per kilometer.
Maar is met de huidige benzine- en dieselprijzen “een doekje voor het bloeden”.
De verhoging geldt niet alleen voor werknemers. Ook ondernemers die hun privéauto zakelijk gebruiken, mogen € 0,25 per zakelijke kilometer ten laste van hun winst brengen.
Werkgevers zijn overigens niet verplicht om daadwerkelijk € 0,25 per kilometer aan hun werknemers te vergoeden.
Box 2
Vanaf 2024 kennen we in Box 2 een tweeschijventarief.
Tot € 69.607 geldt in 2027 een tarief van 24,5%.
Voor fiscale partners kan de lage tariefschijf bij een juiste verdeling van het Box 2-inkomen tweemaal worden benut. Daarboven bedraagt het tarief 31%.
De grens van de eerste schijf bedroeg in 2026 nog € 68.843.
De tarieven zelf veranderen dus niet.
Box 3
Tja, Box 3……
Het kabinet en de politiek zijn er nog steeds niet uit.
Het huidige forfaitaire systeem blijft daarom vooralsnog bestaan. Daarbij wordt het vermogen verdeeld over banktegoeden, overige bezittingen en schulden.
Voor overige bezittingen bedraagt het forfaitaire rendement in 2027 6,37%. De percentages voor banktegoeden en schulden worden gebaseerd op actuele rentestanden en kunnen daarom pas na afloop van het jaar definitief worden vastgesteld.
Het belastingtarief blijft 36%. Het heffingsvrije vermogen stijgt van € 59.357 in 2026 naar € 60.098 per persoon in 2027.
En uiteraard blijft de tegenbewijsregeling mogelijk. Als het werkelijk rendement lager is dan het forfaitaire rendement, kan Box 3-heffing plaatsvinden over het lagere werkelijke rendement.
Maar hoe moet het nu verder?
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement Box 3 inmiddels aangenomen. Het wetsvoorstel gaat uit van een vermogensaanwasbelasting, waarbij in beginsel ook niet-gerealiseerde waardestijgingen jaarlijks worden belast. Het kabinet onderzoekt echter tegelijkertijd een systeem van vermogenswinstbelasting, waarbij waardestijgingen in beginsel pas bij realisatie worden belast.
De beoogde invoeringsdatum van het nieuwe Box 3-stelsel is nog steeds 1 januari 2028.
Kortom: na jaren discussiëren is de toekomst van Box 3 nog steeds onzeker.
Wordt vervolgd!
Fossiele auto van de zaak
Vanaf 1 januari 2027 gaat de eerder aangekondigde pseudo-eindheffing voor werkgevers gelden.
Stelt een werkgever een benzine-, diesel- of hybride personenauto ter beschikking aan een werknemer die de auto ook privé mag gebruiken, dan betaalt de werkgever een extra belasting van 12% van de cataloguswaarde per jaar.
Let op! Woon-werkverkeer telt voor deze regeling als privégebruik!
De pseudo-eindheffing komt volledig voor rekening van de werkgever en mag niet op de werknemer worden verhaald.
Voor auto's die al vóór 1 januari 2027 door dezelfde werkgever ter beschikking zijn gesteld, geldt overgangsrecht.
Het beschikbaar stellen van een nieuwe fossiele auto aan een werknemer wordt hierdoor vanaf 2027 fiscaal behoorlijk onaantrekkelijk.
Conclusie
Het Belastingplan 2027 is nog saaier dan vorig jaar. We zien opnieuw een verdere versobering van ondernemersfaciliteiten. De zelfstandigenaftrek stelt nauwelijks iets meer voor, de startersaftrek wordt feitelijk afgeschaft en ook de stakingsaftrek en meewerkaftrek moeten eraan geloven.
Voor werkgevers wordt de fossiele auto van de zaak vanaf 2027 fors duurder. De druk om elektrisch te gaan rijden wordt alleen maar verder opgevoerd.
En Box 3? Een “NeverEnding story…….”
En nu maar afwachten wat er allemaal gaat gebeuren, aangezien het minderheidskabinet de plannen nog door de Tweede en Eerste Kamer moet zien te loodsen.